Eveniment

Naratorul, analist şi personaj

Data: 2005-05-20

În 1977, medicul psihiatru Ion Vianu (n. 1934, Bucuresti) a părăsit, din motive politice, România, stabilindu-se în Elvetia. A lucrat ca psihiatru-psihoterapeut la Monges şi a publicat lucrări de specialitate, dar şi studii şi eseuri pe teme literare, politice, filosofice, între care amintim: „Stil şi persoană" (Bucuresti, 1975), „Concezione poetica e antipoetica" (Milano, 1979), „La psychotérapie comme délégation du pouvoir" (Geneva, 1980). Recentul volum PARAMNEZII (Editura Trei, 2005) îl consacră pe Ion Vianu ca romancier, cu puternice accente psy.
Structurată în 16 episoade povestite de acelasi narator, cartea ilustrează cu brio scriitura paramnezică hrănită cu decupaje din realitate topite în fictiune, intermitentele inimii având rolul unui catalizator de figuri şi imagini recurente, dramatice în gravitatea lor. Biografismul indus îl trădează doar până la un punct pe omul Ion Vianu cu problemele sale de constiintă (exilul, radicalitate etică, înstrăinare, boală, dezamăgire etc.) naratorul reusind mereu să construiască, să pună în scenă, să portretizeze, să creeze climate, într-un cuvânt să rămână autonom şi proteic, inclusiv din punct de vedere stilistic.
Ion Vianu este un exemplu de cum investigatia şi procedurile psihanalitice în aliantă cu un amplu orizont cultural şi lingvistic, dau cele mai mari sanse prozatorului, în sensul că sufletul uman şi deci al personajelor este mai bine citit, dar şi mai emotionant, cu atât mai mult cu cât însusi naratorul se complace ca personaj, renuntând când şi când la autoritatea de analist. Elanul rememorării şi al confesiunii pare doar un pretext retoric, de vreme ce naratiunea primează, epicul, tablourile vivante devansează evocarea, digresiunea culturală, istorică, filosofică, meditatia etică. Capitolul „Sincopa" de pildă, plecând de la accidentul cardiac al naratorului şi perioada de degentă în clinică, prilejuieste recuperarea unei tipologii a jertfei, a sublimului moral (prietenul de tinerete, Mihu) şi a unui destin cu vocatia autodistrugerii. Visul lucid retroactiv conturează un caracter, descifrează în stilul stenogramelor un model, pe cât de eroic, pe atât de misterios. "Diavolul" se scrie ca o depozitie ultimativă, aforistic, elogiind puterea visului şi dezvăluind precaritatea ratiunii neînsotite de vis. Episoadele povestite au o vădită amplitudine simbolică, preluând la persoana întâi şi parcelat marile teme ale cărtii: timpul, iubirea şi moartea, cursul genealogiilor, enigmele sufletului. "Lacul" elvetian în preajma căruia locuieste naratorul devine un loc geometric de întâlnire a miilor de ipostaze în care i se arată faimoasa oglindă lichidă cu miile de stări spirituale; concluzia nu este altceva decât o rafinată întelegere antropomorfică a peisajului şi implicit a sufletului helvet. Fisele etno-psihologice fac şi mai relevantă galeria convivială de portrete, în ciuda deznodământului de farsă tragică a personajelor („Colectionarul de vinuri"). Sub aceeasi zodie evoluează „Djamil", protagonistul omonim care se sinucide pe autostradă pentru a-si ispăsi o clandestină pasiune homoerotică. Ca în romanele lui Murakami, discipolul-adolescent îsi atrage cu o dezarmantă naturalete profesorul în mrejele unei iubiri totale, acesta neavând totusi puterea să se mărturisească analistului-narator. Orgoliul pozitiei sociale plus mustrările de constiintă şi complexele religioase îl vor face pe Djamil să opteze pentru sinucidere, solutie înregistrată de analist ca un esec personal: nu stiuse să-i smulgă pacientului acel secret inavuabil care-l macera.
Cine altul decât romancierul Ion Vianu poate da definitia profesiei de psihiatru? Iată doar câteva paradoxale exigente: „Să fii un suflet rănit fără a fi unul vulnerabil! A fi psihiatru presupune o circumcizie morală, o rană ce devine un semn de recunoastere: sensibilitatea rănită e o urmă de nesters peste care se suprapune duritatea misiunii tale".
Paramnezii compendiază nu doar o vocatie şi o profesiune de credintă ci şi arta de a trăi, tăria de a rezista anihilării, tuturor formelor sinuciderii (de la ratare şi vicii la streang). Omul Ion Vianu, cel ce învinge moartea prin caracter, în ipostaza de prozator, o îmblânzeste prin stil, chiar şi atunci când, revizitându-si patria postdecembristă, nu ezită să-i zugrăvească profilul desfigurat prins în instantanee narative deprimante: „de ce atâta lumină - de unde atâta cenusă". Panoramată de sus, din avionul care-l aducea în tară, sau descrisă secvential prin côté-ul său balcanic, fascinant şi etern, cu copii supradotati, cu ghetoul blocurilor ceausiste şi cozi la ajutoare aduse de secte neoprotestante, România naratorului e una caricaturală, a tuturor dezamăgirilor. O Românie în care Ion Vianu îsi regăseste totusi sufletul profund, inalienabil, spre deosebire de malul Lacului helvet unde locuia: „Lacul acela, menit fericirii, devenise pentru mine simbolul însusi al scufundării".
Capitolul final, „Cutremur de umbre", încoronează stilistic romanul, fiind totodată o performantă autoscopică prin recurs la cosmar. Focalizându-se ca subiect al unui seism psiho-oniric, provocat de o locatie montană - morgă a numerosi alpinisti morti, naratorul este impresionat şi mustrat de mortii săi; i se reprosează că s-a înstrăinat de ei, relegându-i în exilul mortii. Din exilul său, această „moarte reversibilă", Ion Vianu le (ne) expediază această scrisoare de iubire şi încredere în viată (o continuitate a sufletului platonic dincolo de timp şi spatiu), numită Paramnezii.

articol de Geo Vasile Sursa: Viaţa Medicală nr. 20, 20 mai 2005, Rubrica – Cartea confraţilor < inapoi

| | 22 | 24 Fun | Adevărul literar şi artistic | Adevărul | Almanah alternative spirituale 2005 | Avantaje | Azi | Beau Monde | Business Magazin | Can-Can | Cațavencii | Ce se întâmplă doctore | Cotidianul | Cronica română | Cultura | Cuvântul | Dilema Veche | Dilemateca | Editura Trei vă semnalează | Evenimentul Zilei | Femeia | Formula AS | Gazeta Sporturilor | Gândul | Good Food | HotNews.ro | Jurnalul Naţional | Kamikaze | Le Monde Diplomatique | Les Nouvelles Estehétiques | Libertatea | Libertatea pentru femei | Lumea | Observator cultural | Observatorul medical | Playboy | Psyhologies | Puterea | Q Magazine | Realitatea TV | Revista Tomis | Ring | Romania Libera | România literară | Suplimentul de cultură | Ştiinţă şi tehnică | Tabu | Tango | Televiziunea Română | The One | Time Out | TV Mania | Viaţa medicală | VIP | Ziarul de duminica | Ziarul Finaciar | Ziua |

Produs adăugat cu succes în coș

X
CONTINUĂ CUMPĂRĂTURILE FINALIZEAZĂ COMANDA